Biciclete,  Blog

Mai multe biciclete in Olanda

Olanda este tara fruntasa in pedalat inca din 1912. Prima pista de biciclete a fost convertita dintr-un trotuar in 1885 in Utrecht si era destinata exclusiv riderilor de “high-wheel”, apoi a fost deschisa tuturor biciclistilor in 1887 (inca este folosita si astazi).

Bicicleta high-wheel

In 1938 aveau deja 1393 km de piste de biciclete, dar numai dupa jumatatea anilor ’70, a inceput adevarata investitie si dezvoltare a infrastructurii de biciclete. Orice municipalitate primea 80% din costurile de constructie pentru piste iar birourile de turism din toata lumea incurajau oamenii sa viziteze Olanda pe bicicleta.

Infrasturctura pentru biciclete a olandezilor se bazeaza pe 5 principii:

  • Coerenta – trebuie sa ofere o buna conectivitate intre toate punctele si destinatiile dintr-o zona
  • Cai directe – minimizarea oricarui ocol sau intarziere
  • Siguranta – minimizarea numarului de legaturi dintre traficul motorizat si cel pe biciclete
  • Confort – sa nu necesite un “skill” prea mare, iar efortul depus sa fie cat mai redus
  • Atractivitate – mijloacele de transport alternative

Dar sa vedem cum va castiga Olanda aproximativ 200 000 de noi biciclisti anul viitor.

Pentru 2019, guvernul din tara lalelelor va aloca o suma de 552 milioane de euro pentru a imbunatati si extinde parcarile de biciclete si rutele dintre orase. Conform studiilor efectuate, asta va convinge inca 200 000 de olandezi sa foloseasca bicicleta ca mijloc de transport. Aceste investitii sunt 40% din partea guvernului tarii iar restul din fiecare regiune.

Infrastructura pentru biciclete din Olanda este intr-o continua dezvoltare, iar noua invovatie este “snelfietsroute” – o autostrada a biciclistilor. 650 km de acest tip au fost construiti inca din 2015 si mai multi sunt in plan. Acestea sunt piste foarte late si rapide ce sunt menite a conecta orase la nu mai mult de 16 km distanta si a oferi prioritate la intersectii fata de masini.

Noile rute ce vor fi construite sunt Breda–Tilburg, Amersfoort–Utrecht si Assen–Groningen. Noul plan include si 25 000 de locuri noi de parcare pentru biciclete in gara centrala din Amsterdam, Herleen si Rotterdam.

In Olanda traiesc 17 milioane de oameni care detin 23 milioane de biciclete. Olandezii pedaleaza mult, dar totusi, mai mult de jumatate din drumurile cu masina nu depasesc 7.5 km, deci este loc de imbunatatit.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *