Biciclete,  Blog

Orasul care a interzis masinile

Pontevedra este un oras din Spania, situat in nordul peninsulei Iberice. Este capitala a trei provincii din Galicia: Pontevedra, Comarca si Rias Baixas. Aici, sunetul de fundal obisnuit al unui oras spaniol, a fost inlocuit de cantecele pasarilor si de vocile oamenilor. Tot traficul, mai putin cel esential, a disparut; nu sunt motoare turate, claxoane, sau oameni incercand sa se faca auziti peste zumzetul cu care ne-am obisnuit. Pe strazile din Pontevedra vei auzi doar un sunet de fundal al naturii amestecat cu vocile oamenilor si zgmotele placute iesite din fiecare cafenea, restaurant sau magazin.



This photo of Pontevedra is courtesy of TripAdvisor

Miguel Anxo FernΓ‘ndez Lores este primarul acestui oras inca din 1999 iar filosofia lui este una simpla: A detine o masina, nu iti da si dreptul de a ocupa un loc public. Aici nu se concepe ca batranii si copiii sa nu poata folosi strazile din cauza masinilor. La numai o luna dupa inceperea mandatului, Lores pavase deja 300 000 m2 de strazi din centrul vechi al orasului, acesta devenind imediat o zona pietonala.



This photo of Pontevedra is courtesy of TripAdvisor

Dar lucrurile nu au stat intotdeauna asa: centrul vechi era o zona moarta, marginala; orasul era in declin din cauza poluarii si a numarului mare de accidente, de aceea si rata de relocare a locuitorilor era destul de mare. La inceput, primaria voia sa imbunatateasca conditiile din trafic, dar neavand o solutie viabila, au decis sa renunte la masini si sa redea spatiul public locuitorilor.
S-a interzis traversarea centrului cu masina, dar si parcatul pe strada. Dupa inchiderea parcarilor s-au construit altele noi subterane cu peste 1700 de locuri de parcare. Semafoarele au fost inlocuite cu sensuri giratorii iar zona de restrictie pentru masini a fost extinsa pe zona 1 din jurul centrului, limitand in acelasi timp viteza in zonele limitrofe la 30km/h.



This photo of Pontevedra is courtesy of TripAdvisor

Beneficiile sunt numeroase: pe aceleasi strazi unde se inregistrau multe accidente si chiar decese, acum numarul este redus la 0; nivelul emisiilor de CO2 a scazut cu 61%; 3/4 din totalul calatoriilor care se faceau cu masina, acum se fac pe jos sau cu bicicleta. Daca tot vorbim de procente, 70% din totalul deplasarilor in oras se face fara masina personala. Totul a fost gandit in asa fel incat orice deplasare in oras, pe jos, sa nu depaseasca 25 de minute. Spre deosebire de celelalte orase din regiune in care numarul locuitorilor scade, Pontevedra a castigat noi locuitori, iar faptul ca nu s-a aprobat constructia de mari centre comerciale a ajutat micii comercianti sa isi mentina afacerile deschise.

Sa nu credeti insa ca toata aceasta transformare a fost fara probleme. Oamenilor nu le place sa li se spuna ce sa faca, in special cand le este interzisa deplasarea cu masina in anumite zone. Totusi, in cazul unui eveniment special sau o urgenta, se pot accesa acele zone cu masina.

Exista si acum probleme de trafic pentru care se implementeaza solutii; traficul din zona periferica si din strazile permise traficului s-a aglomerat iar acest lucru se va rezolva cu schimbari de infrastructura dar si cu introducerea de noi mijloace de transport in comun.
Ca in orice comunitate, exista pareri pro si contra, dar nimeni nu poate respinge acest tip de proiect care, apropo, a fost realizat cu banii orasului, fara a se apela la regiune sau guvern.

Sunt curios sa aflu ce parere aveti voi de mersul in oras pe jos si de renuntarea la masina. πŸ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *