Biciclete

Prima evadare 2019 in tandem

Ca o mica istorie, eu nu am mers pana in 2018 la Prima Evadare din cauza bailor de noroi cu care se laudau concurentii in anii precedenti. Nu refuz trecerea prin balti si tot ce vine la pachet dar tin sa pot pedala 99% dintr-un traseu de campie. Asa cum ne-a invatat istoria, dupa ploaie si cateva sute de biciclete, un traseu se strica mai mult sau mai putin iar la un moment dat trebuie sa incerci un push-bike. Pentru cei ce nu stiu, Prima Evadare este cel mai mare concurs de cross-country din sud-estul Europei; se desfasoara pe off-road din Bucuresti (Padurea Baneasa) pana la Snagov. In medie, participa anual peste 2500 de concurenti.

Anul trecut a fost foarte uscat si rapid traseul, iar eu aveam scopul de a ma clasa cat mai sus in primii 500. Acest lucru nu a fost insa foarte usor pentru ca am plecat undeva din spate si a trebuit sa depasesc peste 1000 de persoane pe traseu. Lectie invatata insa si obiectiv bifat, chiar daca am stat 80% din timp in zona rosie de puls.

Anul acesta, ideea unui prieten a fost sa achizitionam o bicicleta tandem cu care sa concuram la Prima Evadare in categoria nisa numita “tandem”. Cu sinceritate va marturisim ca motivul a fost numarul mic de inscrisi din categorie de unde rezulta sansele mari de castig. πŸ˜€

Zis si facut, am cumparat cu 1500 ron o bicicleta tandem mai de oras, pe care o folosea un cuplu trecut de prima tinerete. Ochiul meu de specialist mi-a spus ca doar cu putine modificari vom putea aborda un traseu de mtb cross country. Intr-un final, in ziua concursului, aveam:

  • furca fixa
  • anvelope continental xking 26 x 2.20
  • pipe reglabile
  • pedale pliabile

In cateva cuvinte, am scos portbagajul, cricul, inlocuit saua, ghidonul spate si pus cauciucuri noi.

bicicleta tandem schwinn

Inca de la primele pedale pe tandem mi-am dat seama ca este mult mai greu de controlat decat o bicicleta normala si ca este foarte important sa faci totul in acelasi timp cu colegul din spate. Insumat, nu am mers mai mult de 60km pe aceasta bicicleta inainte de concurs iar majoritatea pe sosea. Cum vremea a fost ploiasa si ne asteptam cu totii la portiuni cu noroi si poate chiar push bike, nu m-a deranjat deloc lipsa de antrenament specific pentru tandem.

Ziua concursului a fost frumoasa, cu soare si 26 de grade. La cateva secunde dupa start ne-am cunoscut adversarii, celelalte echipe de tandem trecand pe langa noi, ceea ce ne-a facut sa apasam tare acceleratia. Totul a fost bine, traseul ok si destul de rapid cu depasiri si manevre de ciclocross, pana undeva la jumatate cand am simtit bicicleta “dansand”. Da, aveam cauciucul spate foarte moale dar mai mult, avea o taietura mare pe peretele exterior prin care era expusa camera.

anvelopa continental race king

Am schimbat rapid camera si am plecat mai departe cu anvelopa taiata si 95% sanse sa spargem si camera noua pana la finish, aceasta avand locuri in care iesea afara. (multumiri fotografului din ATV)

prima evadare noroi pana

Photo credit – Mihai Stetcu

A trebuit acum sa coboram putin ritmul pentru a incerca sa terminam cursa cu acea anvelopa dar ajungand in ultimii 5km undeva pe locul 900 am dat de noroiul devenit neciclabil despre care a tot vuit social media. Da, n-am putut pedala acolo dar problema era ca nici impinsul nu era o optiune buna pentru ca roata incarca atat de mult incat se oprea dupa nici 10 metrii. Am fost 2 oameni, o bicla mare si grea care au facut cu randul si au trecut de zona dificila cu ceva efort.
De aici, am avut in jur de 2km pana la final facuti fara frane. Franele erau pe saboti si am decis sa le desfacem pe noroi dar nu le-am mai putut pune la loc.

Am terminat concursul pe locul 5 din 7 la categorie si cu un cauciuc spate care nu stiu cum a putut rezista 30 km cu 170 kg greutate.

prima evadare finish noroi

Da, este foarte greu de manevrat un tandem si cumva fiind obisnuit cu o bicicleta normala, simti ca nu ofera aceeasi doza de distractie. Pe tandem insa, distractia nu vine neaparat din ceea ce poti face cu el, cat din lucrul si comunicarea in “tandem” pe care trebuie sa o ai cu colegul din spate.

Asadar, daca vrei sa ai sanse mari de podium, cumpara un tandem, nu te pregati prea mult, mergi tare si fara frica. Dar lasand putin gluma, ia in considerare aceste sfaturi:

  • ai grija la directie
  • franele, oricat de bune vor reactiona mai greu din cauza greutatii
  • “stoker”-ul, adica cel din spate trebuie sa fie neutru, fara aplecari in curbe
  • chiar daca vorbim de o greutate dubla, pe un traseu ca Prima Evadare punem merge cu 1.8 atm
  • la fiecare oprire din pedalat ar trebui anuntat cel din spate intrucat pedalele fata-spate sunt sincronizate

Ne vedem in 2020 la start! πŸ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *